Refleksoterapia dłoni

Naukę o refleksach (punktach na stopach, dłoniach, twarzy) od wieków stosuje się nie tylko w medycynie chińskiej. Leczenie poprzez uciskanie refleksów znali Egipcjanie już ok. 2300 lat p.n.e.
Prekursorem współczesnej refleksologii jest amerykański laryngolog William Fitzgerald, który na początku XX w. przestudiował stare zapiski uzdrowicieli z Chin. Opisał on przebieg dziesięciu kanałów energetycznych, czyli stref przebiegających od głowy do dłoni i stóp.
Organizm człowieka to niezwykła maszyneria, w której wszystkie elementy oddziałują na siebie wzajemnie. Dłoń, podobnie jak stopa, zawiera dokładną mapę całego ciała, a poszczególne punkty na niej są odbiciem (refleksem) danego narządu. Organy leżące w danej strefie mają swoje odzwierciedlenie w konkretnym, należącym do danej strefy miejscu na stopie czy dłoni. Dlatego gdy uciskamy np. lewą dłoń wzdłuż małego palca, pobudzamy ramię, śledzionę i okrężnicę, bo znajdują się w tej samej strefie.
Masowanie konkretnego refleksu to nic innego, jak podrażnianie receptorów skórnych. Wywołuje to szereg impulsów do centralnego układu nerwowego. Przekazywane są one do ośrodków regulacji krążenia. Pobudzanie tych ośrodków powoduje rozszerzanie naczyń krwionośnych danego narządu i poprawę jego ukrwienia. Zwiększa się ilość tlenu w tym obszarze, czego konsekwencją jest przyśpieszenie przemiany materii, wypłukanie toksyn i dostarczenie większej ilości przeciwciał, które stoją na straży naszego zdrowia.

Spójrzmy na swoje ręce. Zgodnie z założeniami refleksoterapii, na dłoniach istnieją punkty, dzięki którym możemy panować nad swoim ciałem i umysłem. Możemy tym samym wpływać na stan zdrowia różnych organów wewnętrznych. Ale czym to polega?

Kciuk 

Kciuk odpowiada za niepokój i bóle głowy. Jeśli cierpisz z tego powodu, delikatnie ściskaj palec przez około 5 minut. Ucisk ten spowoduje zmniejszenie bólu.

kciukjpg

wskazjpg

Palec wskazujący 

Ten palec kontroluje bóle mięśni, uczucia rozczarowania, strachu i zakłopotania. Jak wykazano w badaniach na Uniwersytecie w Minnesocie, pacjenci z bólem pleców i mięśni czują się lepiej po cyklu refleksoterapii. Ściskaj palec przez 5 minut, aby sobie pomóc.

Środkowy palec 

Ściskanie środkowego palca pomaga, jeśli czujesz się zirytowany, zły lub bardziej zmęczony niż zwykle. Badania wykazują, że takie ćwiczenie zmniejszają ciśnienie krwi i uspokajają.

srodkjpg

serdjpg

Palec serdeczny 

Negatywne emocje i smutek znikną, jeśli delikatnie będziesz ściskać palec przez 5 minut. Nie zapomnij także o spokoju i regularnym oddychaniu.

Mały palec 

Mały palec jest odpowiedzialny za samoocenę, stres i nerwowość. Jeśli masz skłonność do tego, że nie wierzysz w siebie, powinieneś masować palec przez 5 minut. Spróbuj myśleć wówczas o czymś pozytywnym.

malypgjpg

dlonjpg

Dłoń 

Palce jednej ręki wciskaj w dłoń drugiej ręki. Masuj okrężnymi ruchami to miejsce, a pobudzisz swoje emocje, a do tego badania pokazują, że regularne masowanie dłoni zapobiega nudnościom niweluje stres, biegunkę i zaparcia.

Dwie dłonie 

Często stosuje się w medytacji. Pomaga koncentrować się i uporządkować myśli. Poprzez naciskanie dłoni można poprawić krążenie krwi.

dwie_dloniejpg

surya_mudrajpg

Surya Mudra 

Ta pozycja pomoże poprawić trawienie i metabolizm. Technika ta jest również stosowana w przypadku niskiej temperatury i utraty apetytu.